Ваша допомога дозволить нам продовжити боротьбу з корупцією.
Допоможе забезпечити команду експертів, які займаються внесенням змін, щоб усунути “корупційні дірки” у законодавстві.

Підтримати

Проекти
Запобігання корупції на центральному рівні
Моніторинг виконання Державної антикорупційної програми

Комплексний моніторинг повноти та ефективності виконання блоків 3.5, 3.7. Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки та відповідних частин Державної антикорупційної програми спільно з експертами, бізнес- та професійними спільнотами та громадянським суспільством та відповідно до методології, погодженої з Національним агентством з питань запобігання корупції.

Підготовка моніторингових звітів, що відображають результати виконання представниками ЦОВВ антикорупційних заходів, прогрес, бар’єри, нормативно-процедурні прогалини, консолідовані експертні поради щодо шляхів вирішення проблем.

Презентація моніторингових звітів журналістам та громадськості; публікація роз’яснювальних відеоблогів та проведення семінарів для журналістів щодо результатів моніторингу.

Направлення рекомендацій відповідним органам влади та подальший діалог з метою врахування консолідованих рекомендацій громадськості при реалізації Антикорупційної стратегії та Державної антикорупційної програми.

Важливими складовими ДАП є блоки «Охорона здоров’я, освіта і наука та соціальний захист» і «Будівництво та земельні відносини». Зазначеними блоками передбачено вирішити в описаних сферах 14 системних проблем та досягти 50 очікуваних стратегічних результатів, з них:

1) у сфері охорони здоров’я – 4 проблеми та 17 результатів,
2) у сферах освіти та наука – 2 проблеми та 4 результати;
3) у сфері соціального захисту – 1 проблема та 2 результати;
4) у сфері будівництва – 3 проблеми та 17 результатів;
5) у сферах земельних відносин – 4 проблеми та 10 результатів;
6) у інфраструктурі – 1 проблема та 5 результатів.

Розробка цифрового інструменту в рамках реалізації пункту 2.3.1 Антикорупційної стратегії на 2021-2025 роки, який дозволить виявляти конфлікт інтересів у діях депутатів міських рад та аналізувати виявлені дані в майбутньому для фактичного вчинення порушення.

Так, у 15 міських радах нашим партнером по проєкту ГО «Антикорупційний штаб» буде розроблено та апробовано механізм оперативного виявлення ознак конфлікту інтересів та розробки механізмів реагування на такі порушення та подальшого запобігання повторним проявам.

Програма "Підсилення впливових осіб: працюємо заради миру"

Метою проєкту стало посилення ролі організацій громадянського суспільства, зокрема, волонтерських об’єднань, у подоланні наслідків війни в Україні.

Команда «Разом проти корупції» провела низку офлайн та онлайн тренінгів на теми «Правила та техніки комунікації під час військових дій для волонтерів (з окупантами, з місцевим населенням)», а також «Управління емоціями в стані екстремального стресу для волонтерів, подолання посттравматичних стресових розладів».

За результатами тендеру залучені профільні експерти для розроблення алгоритму, за яким волонтерські організації, які приймають гуманітарну допомогу, та активні громадяни зможуть мінімізувати зловживання гуманітарною допомогою. Також до роботи над алгоритмом було долучено галузевих консультантів pro bono. Команда провела неформальні обговорення із волонтерськими спільнотами, громадськими організаціями, що працюють у сфері гуманітарної допомоги, та представниками органів виконавчої влади й місцевого самоврядування для виявлення ключових проблем, рішення для яких мають бути включені у алгоритм. Також одним із інструментів, що застосовувався експертами для розроблення алгоритму, були звернення до органів влади та місцевого самоврядування й опрацювання отриманих даних.

Розроблений алгоритм включає такі блоки інформації, що є окремими інструкціями:
1. Чек-лист прозорості управління гуманітарною допомогою для обласних військових адміністрацій, органів місцевого самоврядування (для мінімізації зловживань під час ввезення, зберігання та розповсюдження гуманітарної допомоги з боку органів влади);
2. Алгоритм дій громадян, організацій громадянського суспільства у разі виявлення нецільового використання гуманітарної допомоги комерційними структурами;
3. Алгоритм дій громадян, організацій громадянського суспільства у разі виявлення нецільового використання гуманітарної допомоги органами влади/місцевого самоврядування;
4. Алгоритм дій для волонтерів для мінімізації ризиків під час здійснення волонтерської діяльності, пов’язаної із ввезенням та розповсюдженням гуманітарної допомоги;
5. Як не придбати лікарські засоби, що ввозяться в Україну як гуманітарна допомога;
6. Інструкція, як повідомити про порушення, що пов’язане із гуманітарною допомогою.

Проєктна команда здійснила аналіз відкритих джерел, провела консультації із представниками органів влади та розробила зміни до нормативно-правових актів, що відповідають потребам воєнного часу й сприятимуть врегулюванню окремих актуальних питань, в т.ч. для покращення правового забезпечення волонтерської діяльності.

Зокрема: удосконалення правил використання технічних засобів контролю під час проведення іспитів на здобуття водійського посвідчення; дерегуляції галузі перевезення небезпечних вантажів; мінімізації можливостей для безпідставного кримінального переслідування волонтерів за ст. 201-2 Кримінального кодексу України.

Також було завершено аналітичну роботу та сформовано інформаційний звіт щодо проблеми виїзду за кордон моряків під час воєнного стану, що має на меті сприяти посиленню економічної спроможності держави під час війни.

Консультації для громадян, які бажають розпочати малий або середній бізнес

Повномасштабна війна, яку розв’язала росія, завдає нищівних руйнувань економіці. Для підтримки роботи економіки держава впроваджує заходи для підтримки бізнесу: податкові пільги кредити, релокацію тощо. Підприємці Київщини та інших регіонів, що постраждали внаслідок окупації у 2022 році, а також ті підприємці, що було релоковані у нові регіони, потребують фінансової підтримки для розвитку бізнесу.

Водночас у складних соціальних, економічних, безпекових умовах, що склались внаслідок війни, продовження роботи підприємців та особливо започаткування нового бізнесу супроводжується великою кількістю ризиків. Люди часто не знають про те, як змінились законодавчі вимоги, які є податкові пільги, та які є способи залучення коштів для ведення бізнесу. Наприклад, з липня 2022 року розпочалась державна програма грантової підтримки для малого та середнього бізнесу «Власна справа» проєкту «єРобота» та передбачала видачу безповоротних грантів до 250 тисяч грн на мікробізнес.

Для того, щоби сприяти підприємця у залученні коштів на створення або розвиток малого, середнього бізнесу, та відповідно вплинути на потребу цільових груп, що загострилась у зв’язку із війною, команда реалізувала проєкт із надання бізнес-консалтингу для підприємців, які бажають залучити грантові державні кошти для підприємницької діяльності.

ГО «Разом проти корупції» в рамках проєкту ставила перед собою мету сприяти підприємцям у реалізації наміру розпочати малий або середній бізнес чи розширити діяльність за новими бізнес-напрямками з допомогою підтримки держави шляхом надання таким громадянам бізнес-консалтингу. Цілями проєкту були:

– надати бізнес-консультації 50 громадянам України з питань підготовки заявок для отримання грантового державного фінансування на відкриття чи розширення власної справи, формування бізнес-плану, пошук оптимальних та рентабельних напрямків бізнесу;

– розробити 20 бізнес-планів спільно із громадянами України, які мають намір податись на державну грантову програму «Власна справа» проєкту «єРобота»;

– реалізувати інформаційну кампанію для цільових груп: поширення матеріалів про грантові можливості для бізнесу, можливості отримати консалтингову допомогу та ін.

– провести дослідження відкритих джерел та здійснити аналіз, систематизацію грантових можливостей для малого бізнесу, сформувати та опублікувати інформаційні матеріали що охоплюватимуть відповіді на найбільш поширені питання щодо грантових можливостей від держави, а також рекомендації із розробки бізнес-планів.

Команді «Разом проти корупції» вдалося виконати поставлені в рамках проєкту цілі. Консультації, що надавались для цільових аудиторій, були індивідуальними, цільовими та включали інформування про грантову підтримку держави, умови подачі для отримання гранту на створення чи розвиток бізнесу, оформлення ідей у бізнес-план, підготовка заявки та самого бізнес-плану, спосіб реєстрації фізичної-особи підприємця, вибір групи оподаткування.

Для цільових аудиторій було розроблено та поширено інформаційні матеріали про грантові можливості, зокрема, відеоролик, рекомендації щодо відповідності критеріям для отримання гранту.

УРЯДОВО-ГРОМАДСЬКА ІНІЦІАТИВА "Разом проти корупції"

«Урядово-громадська ініціатива «Разом проти корупції» – головний проект ГО, у якому члени команди працюють з 2016 року.

Метою проекту є налагодження взаємодії галузевих експертів, представників бізнесу та міжнародних організацій з центральними органами виконавчої влади за сприяння Секретаріату Кабінету Міністрів України для досягнення системних антикорупційних змін. Запорукою досягнення мети є Розпорядження КМУ №803, від 05 жовтня 2016 року.
Координатор від громадськості – Оксана Величко

Урядово-громадська ініціатива, це:
100+ антикорупційні заходи правового, методологічного та ІТ характеру на стратегічному та операційному рівні
100+ громадських організацій
800+ експертів
500+ фахівців ЦОВВ
15 міністерств

У чому суть?
– Моніторимо виконання міністерствами антикорупційних заходів та щоквартально презентуємо звіти на засіданнях уряду
– Надаємо повний цикл підтримки у реалізації антикорупційних заходів

Крок 1. Ідентифікуємо проблему (корупційні ризики, чинники)
Крок 2. Залучаємо та скоординовуємо в рамках налагодженого діалогу кращих галузевих експертів
Крок 3. Спільно з експертами та фахівцями ЦОВВ шукаємо рішення
Крок 4. Розробляємо зміни до законодавства
Крок 5. Адвокатуємо та комунікуємо узгоджені зміни
Крок 6. Моніторимо впровадження змін
Крок 7. Оцінюємо результат

Досягнення

Здоров’я
Громада впливає на вибір менеджерів у сфері охорони здоров’я та може формувати нову якість управлінців в медицині.

Розвиток
Створено умови для прозорого розподілу бюджетних коштів при підготовці спортсменів до олімпійських змагань.
Бізнес має можливість створювати сервіси, а громадськість, журналісти та аналітики викривати корупцію за допомогою нових наборів відкритих даних (Open Data).
Створено умови для утвердження стандартів академічної доброчесності через регламент Національного репозитарію академічних текстів (відкритої бази даних наукових робіт).
Зроблено крок назустріч збереженню культурної спадщини – скасовано інструмент корупційного погодження будівництва з порушенням пам’яткоохоронних обмежень в історичних центрах міст.

Безпека
Відкрито можливість для прозорої здачі іспитів для отримання водійських прав через оприлюднення банку тестів на знання ПДР з варіантами відповідей.
Посилено спроможність Міноборони попереджати розкрадання земель, через сприяння створенню відділу з питань реєстрації земель оборони.
Створено умови для безпечного і комфортного будівництва та можливості впливу громадян на прийняття рішень щодо відхилень від будівельних норм – розроблено та прийнято прозорий Порядок погодження відхилень.

Добробут
Створено умови для ринкового розрахунку вартості об’єктів будівництва через дерегуляцію оплати праці інженерів у дорожній галузі.
Не допущено дискримінації малих авіакомпаній на ринку авіаперевезень.

Механізм перевірки інформації про бенефіціарних власників
Створення механізму перевірки інформації про бенефіціарних власників є зобов’язанням України у впровадженні міжнародної Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд” .
За ініціативою “Разом проти корупції” 18 липня 2019 року у Києві була підписана дорожня карта запровадження механізму перевірки достовірності інформації про кінцевих бенефіціарних власників “До100%Вірно”. Дорожня карта передбачає 12 спільних кроків уряду та громадянського суспільства, направлених на аналіз існуючих бізнес-процесів, зміну законодавства, його ефективну імплементацію та пропозиції до розробки ІТ- рішень (агрегацію та консолідацію наявних сервісів). Підписантами документу стали 14 учасників: Міністерство юстиції України, Міністерство фінансів України, Державна служба фінансового моніторингу, Державна фіскальна служба України, Національний банк України, Національне агентство України з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів, Державне агентство з питань електронного урядування України, ДП «Національні інформаційні системи», Урядовий офіс координації європейської та євроатлантичної інтеграції, ГО Разом проти корупції, Трансперенсі Інтернешн Україна, Центр протидії корупції, проект «Консультаційний фонд підтримки асоціації України-ЄС» (GIZ) та Міжнародний фонд «Відродження».
Інфографіка “Бенефіціарний власник: хто він, де його знайти і як його виявлятимуть?”
Інфографіка “Про проєкт “Достовірно”
Партнерство "ВІДКРИТИЙ УРЯД"

“Разом проти корупції” бере активну участь у впровадженні міжнародної Ініціативи “Партнерство “Відкритий Уряд”, до якої приєдналося понад 75 країн світу. Ініціатива передбачає підготовку амбітних зобов’язань України, публічне обговорення з громадянським суспільством, затвердження та імплементацію Національного плану дій, а також упровадження нових відкритих стандартів партнерства між урядом і громадянським суспільством.

Уряд затвердив Національний план дій на 2018-2020 роки, в рамках якого  “Разом проти корупції” є партнером у реалізації таких зобов’язань:

  • запровадження механізму верифікації інформації про кінцевих бенефіціарних власників;
  • упровадження відкритих стандартів роботи системи електронних торгів арештованим майном;
  • забезпечення відкритості й прозорості здійснення реалізації та продажу публічних активів і майна;
  • забезпечення можливості онлайн перевірки документів про освіту;
  • упровадження міжнародних стандартів розкриття інформації Ініціативи із забезпечення прозорості будівництва (CoST) на базі Мінінфраструктури та оприлюднення розкритої інформації на публічному порталі інфраструктурних даних;
  • забезпечення інформування громадськості в доступній формі про публічні фінанси, а також проекти економічного і соціального розвитку України, що підтримуються міжнародними фінансовими організаціями;
  • забезпечення із застосуванням новітніх ІКТ вільного доступу громадян до екологічної інформації, яку отримують органи державної влади у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення й охорони природних ресурсів;
  • забезпечення вільного доступу користувачів до Національного репозитарію академічних текстів.
ЕЛЕКТРОННІ ЛІКАРНЯНІ

Щорічно лікарнями видається до 7 млн листків непрацездатності. За рік Фонд соціального страхування перевіряє приблизно 11% з усієї кількості оплачених за рахунок коштів Фонду листків непрацездатності. Відсутність ефективних механізмів контролю спричиняє фальсифікацію лікарняних, оформлення особам необґрунтованих листків непрацездатності. За окремими оцінками держава витрачає близько 1 млрд грн на виплати за необґрунтовано виданими лікарняними.

На платформі “Разом проти корупції” МОЗ, Мінсоц, Мінцифри здійснюють впровадження Електронного реєстру листків непрацездатності. У 2018 році  розроблено та затверджено необхідні нормативно-правові акти, профільну Постанову Кабміну “Про порядок організації ведення Електронного реєстру листків непрацездатності”, що визначає засади роботи Реєстру.

Запровадження Електронного реєстру листків непрацездатності забезпечить економію бюджетних коштів, а саме – зменшення виплат Фондом соціального страхування; оптимізацію часу та підвищення комфортності для пацієнта під час оформлення листка непрацездатності; забезпечення онлайн інформування роботодавця про випадки тимчасової непрацездатності працівників. 

КОНКУРС НА КЕРІВНИКІВ МЕДЗАКЛАДІВ

Проект моніторингу конкурсів на керівників медзакладів реалізовувався фахівцями на платформі урядово-громадської ініціативи “Разом проти корупції” протягом листопада 2018 – лютого 2019 року. В рамках проекту IWPR за підтримки МЗС Норвегії.

Експерти зібрали дані з міста Київ та 7 областей: Львівська, Житомирська, Полтавська, Кіровоградська, Черкаська, Рівненська та Харківська. Разом – 475 закладів охорони здоров’я (обласних центрів та лікарень, органами управління яких є обласні ради).

Конкурси пройшли у 66 закладах. У 59 перемогли діючі керівники або в.о. керівників, у 7 – нові люди, які раніше не працювали у цих закладах.

1 новий головний лікар на 10 конкурсів (11%) – такий середній показник оновлення керівного складу медзакладів у результаті конкурсів, що проводяться по Україні.

Нагадаємо, раніше керівників лікарень призначав орган управління. Зараз керівників обирає конкурсна комісія, до складу якої входять представники громадськості. Така зміна дає шанс забезпечити прихід управлінців нової генерації до управління лікарнями і таким чином зменшити рівень корупції та зловживань у медичній сфері.

Методика моніторингу конкурсів

КОНЦЕПЦІЯ ПУБЛІЧНОГО УПРАВЛІННЯ у сфері містобудування

Концепція публічного управління у галузі будівництва – нова модель організації галузі, яка має збалансувати інтереси громади, бізнесу та органів влади.

Концепцію публічного управління у галузі будівництва впродовж 2018 року розробляли кращі експерти галузі, що представляють цілий ряд організацій, таких як: Національна спілка архітекторів України, «Офіс ефективного регулювання» (BRDO), Будівельна палата України, Конфедерація будівельників України, Інститут архітектури, урбаністики та регіоналістики НСАУ, Державне науково-дослідний проектний інститут цивільного будівництва «УКРНДПІЦИВІЛЬБУД», Державне підприємство «Український державний науково-дослідний інститут проектування міст «ДІПРОМІСТО», Міжнародна організація з розвитку права (IDLO) та багато інших організацій та експертів.

Платформою для взаємодії фахівців, представників громадськості, влади та бізнесу, на якій відбувалася розробка Концепції стала урядово-громадська ініціатива «Разом проти корупції».

Ознайомитися з документом Концепції та 22 аналітичними записками, на яких ґрунтувався проект документу можна тут.

ЕЛЕКТРОНІЗАЦІЯ ГУМАНІТАРНОЇ ДОПОМОГИ

Викривлене розуміння гуманітарної допомоги в українському законодавстві і низька правова культура нашого суспільства приводять до зловживань у сфері здійснення гуманітарної допомоги недобросовісними отримувачами, набувачами та чиновниками, що дотичні до прийняття управлінських рішень.

Така ситуація приводить до того, що в обманний спосіб під виглядом гуманітарної допомоги на територію України завозять вантажі, які стають комерційними.

Потерпають від цього:

  • набувачі, які дійсно потребують допомоги, але так її і не отримують;
  • добропорядні отримувачі, чий імідж страждає;
  • держава, дозволяючи ввозити допомогу без обкладення митом, втрачає податкові надходження та несе ризики неспроможності забезпечити добропорядну конкуренцію для малого і середнього бізнесу.

На сьогодні одним із способів убезпечення зловживань у процедурі здійснення гуманітарної допомоги в Україні є публічність і гласність цього процесу.

Саме для цього було реалізовано ідею електронізації здійснення гуманітарної допомоги.

За підтримки Фонду Східної Європи було розроблено і створено автоматизовану систему реєстрації гуманітарної допомоги, підготовлено проєкт нормативного врегулювання питання автоматизованої системи обліку отримувачів гуманітарної допомоги та визнання вантажів, коштів, у тому числі в іноземній валюті, виконаних робіт, наданих послуг гуманітарною допомогою.

Посилання на проєкт

Автоматизована система реєстрації гуманітарної допомоги:

  • створить умови для моніторингу отримання, розподілу, використання за цільовим призначенням гуманітарної допомоги отримувачами;
  • удосконалить механізм звернення до спеціально уповноваженого державного органу з питань гуманітарної допомоги щодо прийняття рішення про визнання товарів (предметів) гуманітарною допомогою;
  • скоротить час погодження рішення відповідних уповноважених органів державної влади;
  • допоможе автоматизувати облік та звітність про ввезення та розподіл гуманітарної допомоги.
Запобігання корупції на муніципальному рівні
РЕФОРМУВАННЯ ПАРКУВАННЯ

У 2017 році експерти команди реалізували у місті Києві проект “Чесна парковка” – спільний дослідницький проект громадськості та міської влади з метою забезпечення громадського моніторингу надходжень від оплати паркування та популяризації безготівкових способів оплати паркування серед водіїв столиці.

“Чесна парковка” була спрямована на створення механізму відкритості та доступності інформації про надходження від оплати паркування до міського бюджету.

Проектом було підтверджено “тіньовий” обіг готівки від оплати паркування водіями в руках паркувальників: на експериментальних майданчик, де працювали залучені до проекту паркувальники надходження від оплати паркування зросли від 2,5 до 5 разів.

Інформаційний розголос за результатами спричинив запровадження міським головою виключно безготівкову оплату за паркування. Проект адвокаційно сприяв позитивному розгляду закону паркувальної реформи. У 2017 році закон https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2262-19м був прийнятий Верховною Радою з урахуванням пропозицій, розроблених експертами організації.

КОНКУРС НА КЕРІВНИКІВ КОМУНАЛЬНИХ ПІДПРИЄМСТВ

Експерти організації на платформі громадських об’єднань “Реанімаційний Пакет Реформ” розробили та сприяли затвердженню Київрадою Положення про конкурсний відбір кандидатур на посади керівників комунальних підприємств. Місто Київ стало першим містом в Україні, в якому впроваджено прозору процедуру конкурсного відбору кандидатур на посади керівників комунальних підприємств. До складу конкурсної комісії входять представники громадськості. За підтримки IWPR в Україні “Разом проти корупції” реалізували проект із моніторингу обрання керівників комунальних підприємств міста Києва.

В рамках проекту було проаналізовано організацію роботи конкурсних комісій, проведено серію інформаційних кампаній для кандидатів на посади керівників КП, налагоджено систему моніторингу та контролю перебігу конкурсів. Розроблено методику проектного моніторингу, якою можуть користуватись активісти інших міст. З методикою можна ознайомитися тут.

Реформування сфери зовнішньої реклами